Η αντίληψη που θέλει τις εγκύους να τρώνε διπλά για να εξασφαλίσουν αποθέματα έχει ξεπεραστεί προ πολλού. Όσες θέλουν να προστατέψουν το έμβρυο που αναπτύσσεται μέσα στους, αλλά και να επανέλθουν όσο το δυνατόν συντομότερα στα κιλά τους χωρίς προβλήματα υγείας δεν έχουν παρά να ακολουθήσουν καθ’ όλη τη διάρκεια της εγκυμοσύνης μια υγιεινή και ισορροπημένη διατροφή. Η διατροφή είναι πολύ σημαντική για τη φυσική εξέλιξη της εγκυμοσύνης, του τοκετού και της λοχείας.

Γι’ αυτό και ο γυναικολόγος στην πρώτη επίσκεψη επιβεβαίωσης της εγκυμοσύνης θα σας ζυγίσει, ώστε να μπορεί να ελέγχει αν τα κιλά σας πάρουν ανεξέλεγκτα την ανιούσα ή τους λόγους για τους οποίους δεν παίρνετε βάρος. Το ιδανικό είναι να προσλαμβάνετε τη σωστή ποσότητα θερμίδων και να επιλέγετε υψηλής ποιότητας τρόφιμα, που σας είναι τόσο απαραίτητα σε αυτή την περίοδο της ζωής σας. Μια δίαιτα ανεπαρκής ή μη ισορροπημένη μπορεί να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στην ανάπτυξη των οστών και των δοντιών σας καθώς, επίσης, και στο βάρος του παιδιού.

Αντί, λοιπόν, να δράξετε την ευκαιρία για να φάτε για δύο –όπως λέγανε παλιά– εκμεταλλευτείτε τη για να φάτε σωστά και καλά.

Το ιδανικό βάρος

Ο έλεγχος του βάρους στη διάρκεια της εγκυμοσύνης είναι πολύ σημαντικός, καθώς μια ανεξέλεγκτη αύξησή του μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην εγκυμοσύνη (διαβήτη κύησης, υπέρταση, τοξιναιμία) και στον τοκετό. Επίσης, αν πάρετε πολλά κιλά, είναι προφανές ότι θα τα χάσετε πιο δύσκολα μετά τη γέννηση του μωρού. Μια γυναίκα –που είχε φυσιολογικό βάρος πριν την εγκυμοσύνη– είναι καλό να πάρει 11,5 έως 16 κιλά. Αν είναι υπέρβαρη, 7 έως 11,5 κιλά, ενώ οι παχύσαρκες γυναίκες δεν θα πρέπει να πάρουν περισσότερα από 7. Αντίστοιχα, είναι προφανές ότι μια πολύ αδύνατη γυναίκα όταν μείνει έγκυος θα πάρει περισσότερα κιλά (ιδανικά 12,5 έως 18). Πόσο όμως πρέπει να τρώμε για να κρατηθούμε σε αυτό το «ιδανικό» βάρος; Κατά το πρώτο τρίμηνο της εγκυμοσύνης, οι ενεργειακές ανάγκες δεν αυξάνονται ιδιαίτερα, γι’ αυτό δεν θα πρέπει η καθημερινή πρόσληψη θερμίδων να υπερβαίνει τις 1.800-2.000 θερμίδες –όσες δηλαδή πρέπει να καταναλώνει μια γυναίκα και πριν την εγκυμοσύνη. Στο δεύτερο τρίμηνο οι θερμίδες αυξάνονται κατά περίπου 350 την ημέρα και στο τρίτο κατά 450. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι τους τελευταίους μήνες μπορείτε ελεύθερα να παρεκτραπείτε και να τρώτε ό,τι σας αρέσει. Οι διατροφολόγοι συνιστούν να καλύπτονται οι αυξανόμενες θερμίδες με τρόφιμα υψηλής θρεπτικής αξίας και σχετικά χαμηλά σε θερμίδες, όπως γάλα, γιαούρτι, λαχανικά και φρούτα.

ΓΕΥΜΑΤΑ

πώς και πότε…

Το κλειδί της επιτυχίας για να διατηρήσετε το ιδανικό βάρος στην εγκυμοσύνη είναι τα συχνά και μικρά γεύματα. Προτιμήστε να τρώτε τουλάχιστον πέντε φορές την ημέρα, δηλαδή τρία κυρίως γεύματα, ένα δεκατιανό κι ένα απογευματινό. Αφιερώστε αρκετό χρόνο στο φαγητό σας, για να αποφύγετε την αίσθηση φουσκώματος. Αν η ανάγκη σας για κάποια ατασθαλία είναι ακατανίκητη, τουλάχιστον κάντε τη στο πρωινό ή στο μεσημεριανό. Επίσης, αποφεύγετε τις αλατισμένες τροφές, αλλά και το να προσθέτετε αλάτι κατά το μαγείρεμα, ειδικά στο τελευταίο τρίμηνο, καθώς προκαλεί κατακράτηση υγρών, με αποτέλεσμα την εμφάνιση οιδημάτων. Τέλος, κάντε το νερό τον καλύτερό σας φίλο και φροντίστε να καταναλώνετε τουλάχιστον δέκα έως δώδεκα ποτήρια την ημέρα.

Τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά

Το έμβρυο, για να αναπτυχθεί φυσιολογικά, πρέπει να προσλαμβάνει όλα τα θρεπτικά συστατικά κάθε μέρα για τη φυσιολογική ανάπτυξή του. Γι'αυτό, είναι απαραίτητο το καθημερινό διαιτολόγιό σας να περιλαμβάνει τα πάντα αλλά σε ισορροπημένες δόσεις. Περιορίστε τα ακόρεστα λίπη, τη ζάχαρη και το αλάτι και αυξήστε με μέτρο τις πρωτεΐνες, που συμβάλλουν στην ανάπτυξη, και τους υδατάνθρακες, που χαρίζουν ενέργεια. Με λίγα λόγια, η διατροφή σας θα πρέπει να περιλαμβάνει τα ακόλουθα: